کلمه ی روز

نظم ونثر ومتون ادبی وخبرهای جدید وهنری

کلمه ی روز

نظم ونثر ومتون ادبی وخبرهای جدید وهنری

آمریکا دست مزد ایران را داد

ادعای بازداشت تبعه ایرانی در امریکا به اتهام تلاش برای ترور سفیر عربستان در این کشور در شرایطی صورت گرفت که با اقدام ایران در آزاد کردن دو امریکایی متهم به جاسوسی برخی به صورت خوشبینانه معتقد بودند ممکن است با وساطت برخی میانجیان این آزادی تلطیفی در روابط تهران و واشنگتن صورت گرفته باشد.

به گزارش مهر، سه شنبه شب خبری در رسانه ها منتشر شد که بر اساس ان وزیر دادگستری امریکا با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی از کشف طرح ترور سفیر عربستان در امریکا خبر داده بود.

این در حالی است که وزیر امریکایی از دو ایرانی به عنوان متهم طرح فوق یاد کرد و در ادامه مقامات امریکایی این ادعا را به افکار عمومی تحریک شده منتقل کردند که افراد بازداشت شده با سپاه قدس ایران ارتباط داشته است!

بلافاصله خبرهای تکمیلی بر روی خروجی رسانه های بین المللی قرار گرفت از جمله این اظهار نظر عامل بازداشتی که از قتل افراد بی گناه ابایی ندارد.

دادستان امریکا هم از قول این فرد به عنوان اعتراف گفت که ایران حاضر بوده در ازای ترور سفیر عربستان هزاران کیلو تریاک در اختیار وی قرار دهد.

سپس هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا بر صفحه شبکه های خبری حضور یافت و به انتقاد شدید از ایران پرداخت و گفت پیامی قوی به ایران خواهند فرستاد!

کاملا واضح است که این طرح یک سناریوی از پیش طراحی شده برای اعمال فشار سیاسی به است که از طرفی اهداف متعددی برای آن در نظر گرفته شده است.

امریکا از یک سو با به دنبال یک اقدام تلافی جویانه در ازای بازداشت دو شهروند این کشور از سوی ایران است که به اتهام جاسوسی در زندان بوده و در نهایت با پرداخت وثیقه و نیز وساطت برخی شخصیتها زمینه آزادی آنان فراهم شد.

اما بر خلاف انتظار های خوشبینانه مبنی بر احتمال فراهم شدن زمینه هایی برای آزادی اتباع ایرانی زندانی در امریکا بعد از آزاد شدن این دو امریکایی مقامات واشنگتن با طراحی این نقشه نشان دادند که از سویی نه تنها اراده ای برای تغییر رفتار در قبال ایران ندارند بلکه به دنبال تلافی اقدام تهران در بازداشت کردن دو تبعه شان هستند.

البته این سناریو به قدری غیر واقعی جلوه کرد که رابرت مولر رییس اف بی آی نیز نتوانست دیدگاهش را در این رابطه مخفی نگه دارد و آن را شبیه فیلمنامه هالیوودی دانسته است.

از سوی دیگر رسانه های خارجی اخبار تکمیلی در خصوص یکی از دو فرد بازداشت شده منتقل کردند از جمله اینکه وی ده سال پیش به اتهام سرقت بازداشت شده است!همچنین اتهام جعل گواهینامه را نیز در مورد وی مطرح کرده اند.

اما چند نکته در مورد این واقعه:

۱- به نظر می رسد طرح اخیر که از سوی امریکایی ها به عنوان ائتلاف سرخ یاد کرده اند دو گانه امریکایی - صهیونیستی با دو هدف موازی است تا از یک سو اتهامات مختلف از جمله تروریسم، مواد مخدر، قتل، و ... را به ایران و اتباع ایرانی نسبت دهند و از سوی دیگر هدف از این ائتلاف ساختگی را نیز ترور سفیر سعودی مطرح کرده اند تا به این شیوه انشقاقی عمیق در روابط دو کشور بزرگ خاورمیانه یعنی ایران و عربستان ایجاد کنند که البته بعید نیست خود عربستان نیز با توجه به همراهی هایی که همواره با امریکا داشته و دارند بخشی از پیش تعیین شده در این پازل باشند.

۲- فرد بازداشت شده سابقه سرقت داشته و بر اساس اخبار موجود در سی سال گذشته مقیم امریکا و تگزاس بوده است و از سوی دیگر برخی منابع از ارتباطات پیچیده وی با گروهک منافقین خبر داده اند بر این اساس محتمل است که گروهک منافقین طراح این عملیات ساختگی و سپس افشای نمایشی آن با هدف بهره برداری سیاسی علیه ایران باشند.

۳- از طرفی اظهار نظر های منتقل شده از یکی از این دو فرد بازداشت شده درباره اینکه وی ابایی از قتل افراد بی گناه ندارد و ایران حاضر بوده هزاران کیلو تریاک به عنوان وجه المعامله در ازای ترور سفیر عربستان بپردازد اگر صحت داشته باشد طبیعی است که احتمال گرفتار شدن سران امریکا و رسانه های این کشور در یک بازی خنده دار که یک طرف آن یک بیمار روانی است را جدی جلوه می دهد هرچند در این صورت نیز امریکایی ها بنا بر سوء استفاده از موقعیت ها را بر علیه ایران گذاشته اند.

۴- رد قاطعانه این خبر از سوی ایران از سویی به عنوان اقدام طبیعی از طرف مقامات رسمی و در فاصله اندک زمانی از انتشار خبر اولیه بازتاب بسیاری در رسانه ها داشته اما از سوی دیگر به نظر می رسد ایران همچنان می تواند برای از بین بردن این اتهام که نزد افکار عمومی جهان ایجاد شده اقداماتی را در اسرع وقت صورت دهد از جمله پیگیری سریع هویت این دو فرد بازداشت شده می تواند امری ضروری و فوری باشد.

۵-نکته پایانی اینکه قاعدتا ایران نفع و بهره ای از ترور یک دیپلمات عربستان در امریکا نداشته و به هیچ وجه منطقی معقول به نظر نمی رسد که ایران چنین ریسکی را برای یک هدف بی ارزش آن در خاک امریکا دنبال کرده باشد و این اعتقاد برخی از تحلیلگران در خود امریکا نیز به شمار می رود.

در هر صورت این خبر همچون بسیاری اقدامات قبلی امریکا و برخی کشورهای غربی کاملا جهت دار و غیر واقعی جلوه می کند کما اینکه در گذشته نیز دو فرد ایرانی در ایتالیا متهم به قاچاق سلاح و تجهیزات نظامی شدند اما بعد از مدتی این اتهامات آرام آرام رنگ باخت و در این خصوص نیز واضح و مبرهن است که با گذشت زمان ابعاد واقعی این سناریو مشخص خواهد شد که امریکایی ها با یک فضاسازی پیچیده و با بزرگنمایی یک طرح ساختگی سعی در پیش بردن اهداف گوناگونی را داشته اند که مثل یک تیر و دو نشان شاید در خصوص این خبرسازی معنای بیشتری یافته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد