کلمه ی روز

نظم ونثر ومتون ادبی وخبرهای جدید وهنری

کلمه ی روز

نظم ونثر ومتون ادبی وخبرهای جدید وهنری

خسارت رسوایی مالی سه هزار است یا سی هزار؟

فساد در کلام عامه در مفاهیمی مانند اختلاس و رشوه و نظایر آن جلوه‌گر می‌شود. اما ادبیات اقتصاد سیاسی با در نظر گرفتن روابط و تاثیرات سیاسی و اقتصادی حمایت‌های تبعیض آمیز مقامات سیاسی، نگاه‌ دقیق‌تری به فساد دارد.
احمد توکلی

بسم الله الرحمن الرحیم
قابل توجه همکاران ارجمند نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

فساد در کلام عامه در مفاهیمی مانند اختلاس و رشوه و نظایر آن جلوه‌گر می‌شود. اما ادبیات اقتصاد سیاسی با در نظر گرفتن روابط و تاثیرات سیاسی و اقتصادی حمایت‌های تبعیض آمیز مقامات سیاسی، نگاه‌ دقیق‌تری به فساد دارد. در مورد اخیر به دلیل بزرگی ابعاد فاجعه، مردم کاملا آن را محصول پیوند قدرت و ثروت شمرده‌اند و این امر که به واقعیت بسیار نزدیک است، هزینه‌های این پدیده مشئوم را چندین برابر ساخته است. فساد سیاسی(Political Corruption) که به طور خلاصه «سوء استفاده از قدرت عمومی برای مقاصد خصوصی » تعریف شده است ، عموماً با نقض موازین شایسته سالاری ( Meritocratic Guidelines) در قالب‌های مختلف اتفاق می افتد:
۱. رفیق بازی در سپردن مناصب یا واگذاری امتیازات به شکل غیر رقابتی (Cronyism). شبیه نصب آقای جهرمی به دستور آقای احمدی نژاد برای مدیرعاملی بانک صادرات یا آقای پرویزیان با حمایت مشایی به مدیرعاملی بانک توسعه صادرات و شورای پول و اعتبار، یا آقای پورمحمدی با حمایت مشایی و حکم آقای احمدی نژاد در قائم مقامی رئیس کل بانک مرکزی، بدون آنکه صلاحیت علمی و تجربی لازم را داشته باشند.
۲. سپردن امکانات و دادن امتیاز به اقوام و نزدیکان (Nepotism)،
۳. توزیع امکانات خارج از مقررات به فرد یا گروه خاص بین دوستان یا حمایت مالی یا اداری از فرد یا گروهی خاص برای جلب آرای افراد(Patronage)‌‌، مانند کمک مالی به برخی از نامزدهای مجلس به دست محمدرضا رحیمی، یا تلاش برای تقسیم پول به دست مدیر کل حقوقی ریاست جمهوری در زمان معاونت حقوقی محمدرضا رحیمی، بین برخی از استیضاح کنندگان مرحوم کردان، یا اجرای پروژه های عمرانی در حوزه های انتخاباتی نمایندگان طرفدار دولت.
۴. تجارت نفوذ( Trading Influence) که دریافت وجهی از فردی برای جلب حمایت شخص سومی که در حکومت قدرتی دارد، به نفع پرداخت کننده. شخص واسط، صاحب منصب مورد نظر را یا در پول سیاه شریک می کند و یا به شکل حمایت انتخاباتی دست به جبران می‌زند.
۵. رانت در ادبیات مبارزه با فساد، اصطلاحاً به بهره‌برداری از مناسبات ساختاری – سیاسی برای پیشبرد منافع اقتصادی اطلاق می‌شود. رانت خواری عمدتا از طریق کاهش کارایی، زیان اخلاقی (Moral Hazard) و کج گزینی ( Adverse Selection) عمل می‌کند. به این صورت که د رمحیط رانتی، شرکتها برای افزایش نفع خود ، ناچار باید خود را به افرادی خاص که «توزیع کننده رانت» یا «حامی تاثیر‌گذار» در ساخت قدرت هستند نزدیک نمایند. به این ترتیب، رقابت شرکتی به رقابت در عرصه جلب نظر مقامات و دیوانسالاران تبدیل می‌شود. به بیان دیگر ، شرکتها به جای تلاش بیشتر و مواجهه با ریسکی که بایستی قبل از آن در جریان رقابت واقعی با سایر شرکت‌ها تجربه می‌کردند، اینک باید در فرایندی کانالیزه شده و با تبدیل شدن به موسسات چنگالی جستجوگر رانت (Grabber-Friendly Institiutions) به فعالیت تجاری ادامه دهند. در نهایت محیط کسب و کار در چنین فضایی به تدریج برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نامطبوع می‌شود. مرتبه ایران از جهت مناسب بودن محیط کسب و کار در سال ۲۰۱۱، از بین ۱۸۳ کشور، مرتبه ۱۲۹ است.
همگی این موارد و مشابه آن ها فساد سیاسی است که علاوه بر ضرباتی که به اقتصاد ملی می‌زند ، مشروعیت سیاسی حکومت را مستقیماً و نیز از طریق گسترش فساد هدف می‌گیرد.
در باره فاجعه مالی اخیر، این زلزله سیاسی – اقتصادی نکات زیر مهم است:
۱. این پدیده با لفظ اختلاس دارد جا می‌افتد ؛ در حالی که این امر کلاهبرداری نجومی با ابعاد مالی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مخرب بزرگ است و اخلال در وضیعت اقتصاد ملی است و با توجه به سوابق پرونده های بسیار کوچک تر از آن، حداقل عنوان مناسب برای متهم «مفسد فی الارض» است. دادستان محترم کل کشور نیز همین نظر را اعلام فرمودند.
۲. هزینه‌های ریالی بالفعل این فاجعه حدوداً ۱۷۳۰ میلیارد تومان است که به غلط ۳۰۰۰ میلیارد تومان تبلیغ شده است . شبیه مورد فاضل خداد که به اختلاس ۱۲۳ میلیاردی معروف شد، در حالیکه این مبلغ کل گردش مالی متقلبانه خداداد بود و سوءاستفاده وی ۶ میلیارد تومان بیشتر نبود که البته در جای خویش کوچک نبود. در مورد اخیر نیز گردش وجوه حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که حدود ۱۰۵۰ میلیارد تومان آن به بانک ها بازگشته است. و سوءاستفاده ۱۷۳۰ میلیارد تومان بوده است. خطای خود مسئولان در خبر رسانی از ابتدای کار باعث این اشتباه عمومی شده است.
۳. هزینه های مالی و اقتصادی این فاجعه بسیار است؛ از جمله:
٭ کاهش اعتماد منجر به کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود و در اثر نزول سرمایه اجتماعی نرخ رشد و نرخ سرمایه گذاری پایین می‌آید و نرخ بیکاری افزایش خواهد داشت.
٭ کاهش اعتماد به ویژه نسبت به دولت ، موجب کاهش نرخ رشد و نرخ سرمایه‌گذاری است. یک مطالعه علمی انجام شده با اطلاعات ۴۹ کشور به روشنی این رابطه معکوس را بین بی‌اعتمادی به دولت و نرخ سرمایه‌گذاری و رشد نشان می‌دهد.
٭ کاهش اعتماد به سیستم قانونی به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری منجر می‌شود و کاهش ریسک‌پذیری بر سرمایه‌گذاری اثر منفی می‌گذارد.
٭کاهش اعتماد به نظام (دینی)، جرائم را افزایش می‌دهد و هزینه‌های دولت را برای مهار ناهنجاری‌های اجتماعی بالا می‌برد.
٭ این قبیل حوادث انگیزه کار و فداکاری را به شدت پایین می‌آورد . تصور بفرمائید تاثیر منفی این حادثه بر نیروی انتظامی ، پرستاران، معلمان، نیروهای نظامی که کارشان بدون درجه ‌ای از خود گذشتگی شدنی نیست ، چه خواهد شد؟
٭فساد طبق تمامی مطالعات علمی رانت‌جویی را افزایش می‌دهد. رابطه معکوس رانت جویی و رشد سرمایه ‌گذاری نیز هم از حیث نظری و هم از جهت مطالعات تجربی مسلم است.
٭ تمامی عوامل بالا، هزینه مبادله (Transaction Costs) را در اقتصاد بالا می‌برد که طبیعتاً ناکارایی و کاهش رشد را در پی دارد.
۴. هزینه‌های بالای فرهنگی و سیاسی، کوچک شدن دزدی‌ها و کلاهبرداری‌های دیگر و بی اعتمادی به ارکان نظام و در نتیجه آسیب جدی به مشروعیت مردمی نظام از تبعات آن هاست.
سفارش های امیر مؤمنان علیه السلام در نامه به مالک اشتر در باره موضوع قابل ذکر است که فرمود:
اَنْصِفِ اللّهَ وَ اَنْصِفِ النّاسَ مِنْ نَفْسِکَ، وَ مِنْ خاصَّةِ اَهْلِکَ،
وَ مَنْ لَکَ فیهِ هَوًى مِنْ رَعِیَّتِکَ، فَاِنَّکَ اِلاّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ، وَ مَنْ ظَلَمَ
عِبادَ اللّهِ کانَ اللّهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبادِهِ، وَ مَنْ خاصَمَهُ اللّهُ اَدْحَضَ
حُجَّتَهُ، وَ کانَ لِلّهِ حَرْباً حَتّى یَنْزِعَ وَ یَتُوبَ. وَ لَیْسَ
شَىْءٌ اَدْعى اِلى تَغْییرِ نِعْمَةِ اللّهِ، وَ تَعْجیلِ نِقْمَتِهِ مِنْ اِقامَة عَلى
ظُلْم، فَاِنَّ اللّهَ یَسْمَعُ دَعْوَةَ الْمُضْطَهَدینَ، وَ هُوَ لِلظّالِمینَ
بِالْمِرْصـادِ.
جانب خدا و مردم را در برابر نفس خود و خواص از خاندانت و کسانى از مردم که به آنها علاقه دارى نگهدار، که اگر چنین نکنی، ستم کرده اى، و هر که به بندگان خدا
ستم کند، خداوند به جاى بندگان ستمدیده خصم او خواهد بود، و هرکه خداوند دشمن وی باشد، نفوذ کلامش را کاهش دهد، و شخص ستمکار در جنگ با خداست تا وقتى که از ستم دست بردارد و توبه کند. و چیزى در
تغییر نعمت خدا، و سرعت دادن به عقوبت او قوى تر از ستمکارى
نیست، که خداوند شنواى دعاى ستمدیدگان، و در کمین
سـتمکاران است.
اگر چنین عمل می کردیم کارمان به این جاها می کشید؟
۵. بنابراین پاسخِ پرسش از اندازه خسارت این جنایت این است که حتی در اموری که کمیت پذیراند، خسارت نه تنها با مبلغ ۳۰۰۰ قابل بیان نیست ، بلکه معلوم نیست ۳۰۰۰۰ یا ۳۰۰۰۰۰ کدام درست است، چه رسد به خسارت کیفی که شمارش پذیر نیست.
۵. تردیدی نیست که عدم مبارزه با فساد سیاسی موجود در سطوح بالا(با مفاهیمی که پیشتر درباره شکل‌های مختلف فساد سیاسی از نظر علمی اشاره شد)، در بی باکی وتجری خائنان مالی موثر بوده است. در همین رسوایی بزرگ، حمایت‌ غیر قانونی رئیس جمهور از متهم اصلی(دادن امتیاز غیرقانونی دو طبقه کردن جاده رامسر به نور در قبال ۵/۵۰ درصد سهام فولاد خوزستان به مفسد مورد بحث) قابل توجه است که حتما باید رسیدگی شود.
۶. گفته می‌شود مجرم اصلی این پدیده مشئوم ۴۷۰۰ میلیارد تومان دارایی دارد. چرا باید این دارایی ، ملک وی تلقی شود؟ فردی در اوائل دهه ۸۰ شمسی با فروش گاوداری خود به مبلغ ۲۰ میلیون تومان وارد کاسبی شده است و طی حدود ده سال ۴۷۰۰ میلیارد ثروت بهم می‌زند، این از راه حلال شدنی است؟ علی القاعده این اموال حاصل عملیات متقلبانه است و به ملکیت او در نمی‌آید. اینها اموال عمومی است و مجرم باید پاسخگوی آن ۱۷۳۰ میلیارد تومان باشد.

احمد توکلی

مدیران دارای تابعیت دوگانه را فورا عزل کنید

در بکارگیری کارکنان رده پایین گزینشها برقرار است اما اختیار «بانک ملی ایران» را به کسی داده اند که سوگند وفاداری به ملکه انگلیس خورده است؟! وزیری که...

آقای محمداسماعیل قائم مقامی، از هموطنان پرسابقه در اداره دستگاه‌های دولتی، طی نامه‌ای به احمدتوکلی نماینده تهران، نکاتی درباره تابعیت دوگانه مدیر عامل بانک ملی ایران مطرح کرده است. مشروح نامه به این شرح است:

آقای دکتر توکلی عزیز، سلام

شما بهتر از همه اطلاع دارید که کسانی که آرزوی دریافت پاسپورت آمریکائی، کانادایی و یا هر یک از کشورهای اروپای غربی دارند، پس از آماده نمودن همه مقدمات، بایستی فریضه! ادای سوگند وفاداری بجا آورند.

قطعاً مطلعید، ولکن برای مزید اطلاع شما بعنوان نمونه، متن سوگند وفاداری در دو کشور آمریکا و کانادا عینا درج می‌شود:

آمریکا:

I hereby declare, on oath, that I absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity to any foreign prince, potentate, state, or sovereignty of whom or which I have heretofore been a subject or citizen; that I will support and defend the Constitution and laws of the United States of America against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; that I will bear arms on behalf of the United States when required by the law; that I will perform noncombatant service in the Armed Forces of the United States when required by the law; that I will perform work of national importance under civilian direction when required by the law; and that I take this obligation freely without any mental reservation or purpose of evasion; so help me God. (http://en.wikipedia.org/wiki/Oath_of_citizenship_(United_States))

کانادا:

I, [name], do swear that I will be faithful and bear true allegiance to Her Majesty Queen Elizabeth the Second, Queen of Canada, Her Heirs and Successors. So help me God. (http://en.wikipedia.org/wiki/oath_of_allegiance_ (Canada) )

بنظر جنابعالی و همه آنان که از محتوای این سوگند آگاه بوده و یا در آتی آگاه خواهندشد، ادای این سوگند قبحی ندارد؟ آیا این معنا از ملیت دوگانه که توسط استکبار جهانی رایج شده و به وطن فروشان جهان سومی بخصوص به مسلمانان ناآگاه، تازه به دوران رسیده و تافته جدا بافته، منور مستفرنگ اهدا می‌گردد، بمعنای توجیه آنان در هرگونه خیانت و جنایت به کشور اولیه محسوب نیست؟! آیا لازم نمی دانید که بعنوان یک مرجع اطلاع رسانی، بکوشید تا مردم مسلمان ایران، جملگی آگاه شوند که معنی ملیت دوگانه یعنی چه؟ و کسانی که به این افتخار عظمی! نایل آمده و نیز کسانی که در آرزوی نیل به این افتخار عظمی! را در سر دارند چه چیزی را فدا نموده و درصدد فدا نمودن آنند.

و چگونه داوطلبانه عهده‌دار نوکری و سرسپردگی بیگانه را جستجو کرده و می‌کنند، و ما در کشورمان این انسانهای سوگند خورده به بیگانه را با سلام و صلوات دعوت به همکاری برای اداره امور عمومی کشور نموده و با فراغ بال بر مسند اداره امور یا در معرض کسب نمایندگی و یا در مقام اداره بنگاههای اقتصاد ملی و عمومی قرار می‌دهیم. واقعاً فکر نمی‌کنید که در این خصوص مهم، رسالت رسانه خبری را نادیده انگاشته و در مسئولیت نمایندگی مردم کوتاه آمده اید؟

اینکه هر از گاه تصادفی، اندکی هوشیاری حاصل شده و معلوم می شود که یکی از مقامات در بزنگاه سوال و جواب با کشور قهر نموده و بلحاظ داشتن پاسپورت خارجی براحتی جلای وطن کرده است، مثل همین نمونه مدیر عامل مستعفی بانک ملی که در خبرهای منتشره در سایت خودتان درج نموده‌اید، به ذهن متبادر می‌کند که گویا در هر سه قوه کشور و بنگاه‌های اقتصادی ملی و عمومی، کماکان هستند مقامات و مدیرانی که به این زیور! آراسته‌اند.

اینان در احراز سمت و کسب مناصب کشور با چه رو و بابرخورداری از چه پشتوانه‌ای می‌توانند مدعی پیروی از خط امام، التزام به قانون اساسی و اطاعت از رهبری باشند و با چه آبروئی می توانند داعیه دار حفظ و پاسداری از استقلال، این اساسی ترین رکن و شعار انقلاب اسلامی باشند و منافع ملی را بر منافع بیگانه مقدم شمارند، در حالیکه در فرصتی دنیا طلبانه، به بهانه پوچ داشتن آینده و تامین زندگی بهتر برای خود و فرزندانشان، به چنین دریوزه‌گی تن داده و با نادیده گرفتن کرامت انسانی و منافع میهن و مردم خویش حاضر به ادای سوگند وفاداری به بیگانه گردیده‌اند.

تا آنجا که مسئله شخصی است، این به خودشان مربوط است که کشور و ملت دیگری را بعنوان کشور و ملت خود برگزینند و به میثاقهای آن ادای سوگند کنند. تامل در اداره امور کشور کنید که چگونه کسانی که از ادای سوگند به میثاقهای کشور اصلی خود به بهانه‌های واهی امتناع کرده و این را حجتی بر رجحان عقلی خویش به دیگران در استدلال دارند، اسفا بی‌پروا برای باصطلاح تامین آینده خویش و فرزندانشان، داوطلبانه هرچه را که بیگانه بخواهد آماده‌اند که ادای سوگند کنند!! و ما خود را به بی خبری زده و بسادگی به آنان اعتماد کرده و در اداره امور کشور بی مهابا از آنان دعوت و درخواست مشارکت می‌کنیم. وااسفا!

قطعا تصدیق می‌کنید آنجا که این تافته‌های جدا بافته از غفلت عمومی استفاده کرده و از امتیاز تصدی موقعیت اداره امور در قوای سه‌گانه و بنگاه‌های اقتصاد ملی و عمومی کشور برخوردار می‌شوند، داستان دیگری تداعی می شود. گویا عده‌ای از توجه به این مهم در غفلت کامل مانده اند و عده‌ای قلیل در حفظ این امکان برای روز مبادا، فی الحال چون کبک سر در برف فروکرده و نکبت سرسپردگی را به امید روزنه فرصت واهی آتی در تامین آینده خویش و فرزندانشان، برای زیستن در کشور دشمن با هم جمع نموده‌اند.

چرا مجلس از این مهم تا کنون غفلت نموده است؟ این مطلب نه دو فوریتی بلکه هراز هزار فوریت دارد. از مجلس اول تا کنون برای کارهای ساده نیز ساعتها وقت صرف شده است.

مطلعید که در مبحث گزینش کارکنان رده پایین که از دروازه شهرشان آن طرف‌تر را نمی‌شماسند، هر بندی را مخالف و موافق با حساسیت و ریزه‌بینی‌های گاهی غیرضرور نیز زیر و رو کرده اند و لکن موضوعی به این مهمی و اساسی در حفظ استقلال کشور، در انتصاب مقامات، انتخاب نمایندگان و نصب مدیران بنگاه‌های اقتصاد ملی و عمومی را اصلاً توجه ننموده و به غفلت گذرانده‌اند. تا جائیکه این موهوم گرایان رویا پرداز، طالبان آینده بهتر برای خویش و فرزندانشان در آمریکا و کانادا و سایر کشورهای اروپائی حتی پس از حصول به مقصود و کسب پاسپورت بیگانه، این عمل ضد ارزشی را عادی و فاقد قبح تلقی نموده، با احساس نخوت و بالا سری مدعی اصلاح و مدیریت امور کشور نیز شده و از آن بدتر متصدیان بالادست با وقاحت و جسارت و منت گذاشتن برکشور، این مدعیان وطن فروش را بکار گمارده و از امکان تصدی مناصب جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند نموده‌اند. اینان که حسب سابقه پیشینیانشان جملگی در بزنگاه رسیدگی و حساب با اعتباری که از اعتماد ملی نصیبشان شده و یا امکانی که از غارت ملی کسب کرده‌اند، بعنوان سندی مستحکم برای کسب مجوز سرسپردگی بیشتر به بیگانه استفاده نموده و گرفتار در چاه ویل خیانت، به جرگه منتقدین از نظام در کشور بیگانه می‌پیوندند. عجبا!

آقای توکلی عزیز، مسلم بدانید که این موضوع از اهم امور نمایندگی مردم و از اهم امور و مسئولیت مدیریت رسانه‌ای جنابعالی است، مجلس در راس امور، پیرو خط امام و داعیه‌دار اطلاعت از رهبری در جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است، انتظاری بی مورد نیست تا بطور بنیادی، امکان علت و معلولی این مفسده را بطور شفاف مورد توجه قرار داده و از پیکره نظام پاک و ریشه‌کن نماید.

چاره چیست؟

اصل۴۱: تابعیت‏ کشور ایران‏ حق‏ مسلم‏ هر فرد ایرانی‏ و دولت‏ نمی‏ تواند از هیچ‏ ایرانی‏ سلب‏ تابعیت‏ کند، مگر به‏ درخواست‏ خود او یا در صورتی‏ که‏ به‏ تابعیت‏ کشور دیگری‏ درآید.

در اجرای اصل۴۱ قانون اساسی، طرح "منع استخدام و بکارگماری حائزین تابعیت دوگانه و دارندگان پاسپورت غیرایرانی در دستگاه های بخش عمومی شامل قوای مجریه، مقننه و قضائیه، شهرداریها، بانکها و موسسات و شرکتهای تابعه" را فورا تقدیم و تصویب کنید.

انشاا... در اتکال به خداوند متعال، همتی بلند نصیب گردد و این مفسده بطنی در ساختار اداره امور کشور را صواب و صراط مستقیم حاصل آید موفق باشید. والسلام

جزئیات بازداشت دیشب عباس پالیزدار

جواد پالیزدار گفت: عباس پالیزدار شب گذشته توسط مأموران دادستانی دستگیر شد.

جواد پالیزدار برادر عباس پالیزدار در گفت‌وگو با فارس، در خصوص جزییات بازداشت برادرش اظهار داشت: شب گذشته به اتفاق برادرم در مراسم عروسی بودیم که ۴ نفر خود را از دادستانی معرفی کرده و وی را بازداشت کردند.

وی با اشاره به اوضاع جسمانی عباس پالیزدار تصریح کرد: او چند بار سکته کرده و قلبش مشکل دارد و به همین منظور باید جراحی باز عروق شود که این موضوع را دادستانی نیز می‌داند و مطلع است که وی نمی‌تواند در زندان بماند.

پالیزدار در خصوص وضعیت خانوادگی برادرش نیز اظهار داشت. همسر عباس پالیزار نیز سرطان دارد و در حال شیمی درمانی است و دخترش هم مشکل سرگیجه دارد و که پزشکان در حال درمان وی هستند.

وی با بیان اینکه تقریباً همه شکات شکایت خود را پس گرفته‌اند، تأکید کرد: تنها یکی از شکات، شکایت خود را از عباس پالیزدار پس نگرفته است.

پالیزدار در پایان اعلام کرد که قرار است ساعت ۱۰ امروز برادرش را به دادستانی بیاورند و الان همسر و دختر وی در دادستانی حاضر شده‌اند.

مریکا هواپیمایی ماهان را هم تحریم کرد

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۴۳
رسانه ها از اقدام خصمانه جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با تحریم یک شرکت هواپیمایی کشورمان خبر دادند.

به گزارش مهر به نقل از شبکه العربیه، دولت آمریکا به بهانه نقش داشتن شرکت هواپیمایی ماهان در انتقال فرد متهم به آنچه دست داشتن در عملیات ترور سفیر عربستان به این کشورادعا شده، این شرکت را تحریم کرد.
در همین حال وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اعلام کرد توطئه که بنا به ادعای این کشور توسط ایران سازمان دهی شده پاسخ دیپلماتیک می طلبد نه نظامی.

خاطر نشان می شود دولت آمریکا که درپی اعتراضات گسترده مردمی در بیش از هزار شهر، اکنون در بدترین وضعیت خود قرار دارد، در تلاش برای گمراه کردن جهانیان از این تحرکات مردمی به جوسازی علیه ایران روی آورد و در اظهار نظری عجیب مدعی دست داشتن تهران در تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن شد.

اریک هولدر وزیر دادگستری آمریکا شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی که شبکه‌های الجزیره و العربیه در اقدامی هماهنگ به پخش مستقیم ادعاهای بی اساس وی علیه ایران پرداختند، مدعی شد واشنگتن تدابیری را برای بازخواست ایران به سبب برنامه ریزی برای ترور سفیر عربستان اتخاذ خواهد کرد

آغازجمع‌آوری اطلاعات خارج‌نشینان برای دادن یارانه

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۰۷
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه فردی که دارای تابعیت ایرانی باشد به لحاظ قانونی امکان بهره مندی از یارانه های نقدی را دارد از آغاز مرحله جمع آوری اطلاعات ایرانیان خارج از کشور برای پرداخت یارانه های نقدی خبر داد.

سید شمس الدین حسینی در گفتگو با مهر، در مورد حذف یارانه های اقشار پردرآمد جامعه اظهار داشت: ما باید طبق قانون، یارانه ها را در نهایت متناسب با درآمدها پرداخت کنیم، بنابراین حرفی از حذف یارانه ها نیامده است بلکه منظور تناسب پرداخت ها با سقف درآمد بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه گام اولی که در زمینه هدفمند کردن یارانه ها برداشتیم "خوداظهاری" و گام بعدی هم "خود انصرافی" بود، گفت: در مرحله اول پرداخت یارانه های نقدی در حدود ۱۳ میلیون نفرثبت نام نکرده بودند اما وقتی دیدند رقم یارانه کمی چشمگیر و دندانگیر شده برای دریافت آن ثبت نام کردند.

وزیر اموراقتصادی و دارایی اضافه کرد: در مجموع هم اکنون در حدود ۴ میلیون نفر هستند که یا صلاح ندیدند و یا خود را مستغنی از دریافت یارانه دیده اند که برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکردند که ما هم از آنها تشکر می کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: البته مجددا توصیه می کنیم افرادی که احساس می کنند به دریافت یارانه های نقدی احتیاجی ندارند انصراف بدهند تا این قانون موفق تر اجرا شود.

حسینی با تاکید براینکه درحال حاضرهیچ مصوبه ای در ستاد هدفمند کردن یارانه ها مبنی بر حذف یارانه نقدی گروهی از اقشار بویژه اقشار پردرآمد وجود ندارد، گفت: البته تلاش خواهیم کرد تا در مراحل بعدی هدفمند کردن یارانه ها در صورتیکه مجموعه اطلاعات فردی را با هم مرتبط کنیم بتوانیم از گروه های خاص حمایت بیشتری کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه ستاد هدفمند کردن یارانه ها تاکنون در رابطه با پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان خارج از کشور چه اقداماتی انجام داده است نیز گفت: در مورد خارج نشین ها بحث هایی مطرح بود که قرار شده مراکز ذیربط اطلاعات مربوط به این افراد را در اختیار ما بگذارند تا اقدامات بعدی را در این رابطه انجام دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: فردی که دارای تبعیت ایرانی باشد، به لحاظ قانونی امکان بهره مندی از یارانه های نقدی را دارد.

گفتنی است، براساس آمارهای به ثبت رسیده در سایت مرکز آمار ایران، متقاضیان دریافت یارانه نقدی به بیش از ۷۴ میلیون نفر رسیده اند. در همین حال، براساس اطلاعاتی که در سامانه وزارت رفاه و تامین اجتماعی به ثبت رسیده است، حدود ۷۲.۵ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می کنند.

دهقان : استعفای مطهری رسمی نیست

استعفای مطهری زمانی رسمی خواهد شد که این استعفا به رئیس مجلس شورای اسلامی تحویل داده شود.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۱۷

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکراتش با علی مطهری برای پس گرفتن استعفایش گفت: مطهری شروطی را برای پس گرفتن استعفایش مطرح کرده است.

محمد دهقان در گفتگو با مهر گفت: در مذاکراتی که با علی مطهری صورت گرفت، وی اعلام کرد در صورتی استعفای خود را پس می گیرد که هفته آینده سئوال از رئیس جمهور در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس با تاکید بر اینکه مطهری هنوز به صورت رسمی استعفا نداده است، افزود: استعفای مطهری زمانی رسمی خواهد شد که این استعفا به رئیس مجلس شورای اسلامی تحویل داده شود.

وی با اشاره به اینکه علت استعفای مطهری اعتراض وی به عملکرد هیئت رئیسه در به جریان نینداختن سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس است، گفت: مطهری معتقد است هیئت رئیسه اجازه نداده سئوال از رئیس جمهور در صحن به جریان بیفتد و هیئت رئیسه امضای نمایندگان را از طرح سئوال پس گرفتند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه انصراف نمایندگان از طرح سئوال از رئیس جمهور مانع از طرح این سئوال در صحن علنی مجلس شده است، گفت: استعفای مطهری برای رسمیت یافتن باید به رئیس مجلس تقدیم شود بنابراین خبرهای موجود درباره تقدیم استعفای وی به هیئت رئیسه نمایانگر رسمیت یافتن استعفای مطهری نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز علی مطهری استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی کرده است.

طرح سئوال از رئیس جمهور ۵ تیرماه با ۱۰۰ امضاء توسط علی مطهری از طراحان اصلی این سئوال، به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد. این طرح طبق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با امضای یک چهارم نمایندگان یعنی ۷۳ نفر قابل طرح است.

علی مطهری نمایشی بودن استعفایش را رد کرد.

 
به گزارش خبرآنلاین، نماینده مردم تهران استعفایش را در اعتراض به عدم طرح سؤال وی از رئیس‌جمهور بعد از گذشت سه ماه مطرح کرده است. البته او این استعفا را یک ماه پیش به هیأت‌رئیسه داده بود.
مطهری در گفت‌وگو با خبرآنلاین با تأیید خبر استعفایش، نمایشی بودن آن را رد کرد و گفت: در این موضوع جدی هستم و معتقدم باید به آیین‌نامه مجلس عمل کرد.
در همین حال حجت‌الاسلام تقی رهبر رئیس کمیته داوری فراکسیون اصولگرایان با اظهار بی‌اطلاعی از استعفای مطهری به خبرآنلاین گفت: تا این لحظه که با شما گفت‌وگو می‌کنم از این موضوع خبر نداشته‌ام و به همین جهت باید این موضوع را در کمیته داوری طرح کنیم.
پیش از این مطهری قصد طرح سؤال از رئیس‌جمهور را داشت که بعد از جلسه وی با کمیته داوری فراکسیون اصولگرایان مطهری اعلام کرد طرح سؤال را به بعد از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها موکول می‌کنیم.
عضو کمیته داوری فراکسیون اصولگرایان با اشاره به این موضوع، افزود: حتی بعد از گذشتن آن زمان بنده هم طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا کرده‌ام. چراکه ما الزامی نمی‌بینیم که ایشان از این موضوع صرف‌نظر کنند. عده‌ای دیگر از نمایندگان هم طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا کرده‌اند.
وی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید آیا مجلس با استعفای وی مؤافقت کند یا نه؟، نیز اظهار داشت: بعید است چون نماینده وظایفی دارد که باید انجام دهد و این حق آقای مطهری است و هیأت‌رئیسه هم در شرایطی که امکان طرح سؤال از رئیس‌جمهور فراهم است، باید آن را سریع‌تر اعلام وصول کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور نیست، افزود: حتی مقام معظم رهبری هم در دیدار خود با نمایندگان به این موضوع تصریح کردند که سؤال و استیضاح حق نماینده است و در حال حاضر هم هیچ مانعی برای طرح سؤال نیست ضمن اینکه این سؤال و جواب‌ها می‌تواند برای مردم و نمایندگان هم مفید باشد.

سپاه ادعای دخالت سپاه در برنامه ترور را تکذیب کرد

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۰۳
جانشین فرمانده کل سپاه ادعای آمریکا مبنی بر دخالت برخی از اعضای سپاه پاسداران در برنامه ساختگی ترور دیپلمات یکی از کشورهای عربی در واشنگتن را مضحک و بی‌اساس خواند.

به گارش فارس سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه با تکذیب ادعای آمریکایی‌ها، اظهار داشت: این‌گونه اقدامات سناریویی نخ‌نما و بی‌اساس بوده و در حقیقت نوعی فرافکنی و ایجاد انحراف در افکار عمومی دنیا از نهضت ضد سرمایه‌داری وال‌استریت و ناکامی‌های آمریکای در اجرای سیاست‌های استکباری خود در منطقه و جهان است.

وی در ادامه ایجاد شکاف بین امت اسلامی را دیگر هدف طراحان این توطئه دانست و متذکر شد: این‌گونه اتهامات در شرایط کنونی با هدف تفرقه‌افکنان بین شیعه و سنی و ایجاد گسست بین جهان اسلام و کشورهای اسلامی و متأثر از ناتوایی‌ آمریکایی‌ در خروج از بحرانی است که موج بیداری اسلامی در خاورمیانه برای آنها ایجاد کرده است.

سردار سلامی بر همین اساس به ناتوانی در مهار بحران وال‌استریت که امروز آمریکا با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اشاره و تصریح کرد: شکست‌های پی در پی و ناکامی‌های سردمداران آمریکایی در سیاست خارجی باعث شده تا با طراحی مباحثی مضحک، بی‌اساس و بی‌پایه سعی در انحراف افکار عمومی جامعه بین‌الملل از شکست نظام سرمایه‌داری و ایجاد تفرقه بین مسلمین کنند که به فضل الهی همچون سایر دسایس آنها خنثی خواهد شد.

آمریکا دست مزد ایران را داد

ادعای بازداشت تبعه ایرانی در امریکا به اتهام تلاش برای ترور سفیر عربستان در این کشور در شرایطی صورت گرفت که با اقدام ایران در آزاد کردن دو امریکایی متهم به جاسوسی برخی به صورت خوشبینانه معتقد بودند ممکن است با وساطت برخی میانجیان این آزادی تلطیفی در روابط تهران و واشنگتن صورت گرفته باشد.

به گزارش مهر، سه شنبه شب خبری در رسانه ها منتشر شد که بر اساس ان وزیر دادگستری امریکا با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی از کشف طرح ترور سفیر عربستان در امریکا خبر داده بود.

این در حالی است که وزیر امریکایی از دو ایرانی به عنوان متهم طرح فوق یاد کرد و در ادامه مقامات امریکایی این ادعا را به افکار عمومی تحریک شده منتقل کردند که افراد بازداشت شده با سپاه قدس ایران ارتباط داشته است!

بلافاصله خبرهای تکمیلی بر روی خروجی رسانه های بین المللی قرار گرفت از جمله این اظهار نظر عامل بازداشتی که از قتل افراد بی گناه ابایی ندارد.

دادستان امریکا هم از قول این فرد به عنوان اعتراف گفت که ایران حاضر بوده در ازای ترور سفیر عربستان هزاران کیلو تریاک در اختیار وی قرار دهد.

سپس هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا بر صفحه شبکه های خبری حضور یافت و به انتقاد شدید از ایران پرداخت و گفت پیامی قوی به ایران خواهند فرستاد!

کاملا واضح است که این طرح یک سناریوی از پیش طراحی شده برای اعمال فشار سیاسی به است که از طرفی اهداف متعددی برای آن در نظر گرفته شده است.

امریکا از یک سو با به دنبال یک اقدام تلافی جویانه در ازای بازداشت دو شهروند این کشور از سوی ایران است که به اتهام جاسوسی در زندان بوده و در نهایت با پرداخت وثیقه و نیز وساطت برخی شخصیتها زمینه آزادی آنان فراهم شد.

اما بر خلاف انتظار های خوشبینانه مبنی بر احتمال فراهم شدن زمینه هایی برای آزادی اتباع ایرانی زندانی در امریکا بعد از آزاد شدن این دو امریکایی مقامات واشنگتن با طراحی این نقشه نشان دادند که از سویی نه تنها اراده ای برای تغییر رفتار در قبال ایران ندارند بلکه به دنبال تلافی اقدام تهران در بازداشت کردن دو تبعه شان هستند.

البته این سناریو به قدری غیر واقعی جلوه کرد که رابرت مولر رییس اف بی آی نیز نتوانست دیدگاهش را در این رابطه مخفی نگه دارد و آن را شبیه فیلمنامه هالیوودی دانسته است.

از سوی دیگر رسانه های خارجی اخبار تکمیلی در خصوص یکی از دو فرد بازداشت شده منتقل کردند از جمله اینکه وی ده سال پیش به اتهام سرقت بازداشت شده است!همچنین اتهام جعل گواهینامه را نیز در مورد وی مطرح کرده اند.

اما چند نکته در مورد این واقعه:

۱- به نظر می رسد طرح اخیر که از سوی امریکایی ها به عنوان ائتلاف سرخ یاد کرده اند دو گانه امریکایی - صهیونیستی با دو هدف موازی است تا از یک سو اتهامات مختلف از جمله تروریسم، مواد مخدر، قتل، و ... را به ایران و اتباع ایرانی نسبت دهند و از سوی دیگر هدف از این ائتلاف ساختگی را نیز ترور سفیر سعودی مطرح کرده اند تا به این شیوه انشقاقی عمیق در روابط دو کشور بزرگ خاورمیانه یعنی ایران و عربستان ایجاد کنند که البته بعید نیست خود عربستان نیز با توجه به همراهی هایی که همواره با امریکا داشته و دارند بخشی از پیش تعیین شده در این پازل باشند.

۲- فرد بازداشت شده سابقه سرقت داشته و بر اساس اخبار موجود در سی سال گذشته مقیم امریکا و تگزاس بوده است و از سوی دیگر برخی منابع از ارتباطات پیچیده وی با گروهک منافقین خبر داده اند بر این اساس محتمل است که گروهک منافقین طراح این عملیات ساختگی و سپس افشای نمایشی آن با هدف بهره برداری سیاسی علیه ایران باشند.

۳- از طرفی اظهار نظر های منتقل شده از یکی از این دو فرد بازداشت شده درباره اینکه وی ابایی از قتل افراد بی گناه ندارد و ایران حاضر بوده هزاران کیلو تریاک به عنوان وجه المعامله در ازای ترور سفیر عربستان بپردازد اگر صحت داشته باشد طبیعی است که احتمال گرفتار شدن سران امریکا و رسانه های این کشور در یک بازی خنده دار که یک طرف آن یک بیمار روانی است را جدی جلوه می دهد هرچند در این صورت نیز امریکایی ها بنا بر سوء استفاده از موقعیت ها را بر علیه ایران گذاشته اند.

۴- رد قاطعانه این خبر از سوی ایران از سویی به عنوان اقدام طبیعی از طرف مقامات رسمی و در فاصله اندک زمانی از انتشار خبر اولیه بازتاب بسیاری در رسانه ها داشته اما از سوی دیگر به نظر می رسد ایران همچنان می تواند برای از بین بردن این اتهام که نزد افکار عمومی جهان ایجاد شده اقداماتی را در اسرع وقت صورت دهد از جمله پیگیری سریع هویت این دو فرد بازداشت شده می تواند امری ضروری و فوری باشد.

۵-نکته پایانی اینکه قاعدتا ایران نفع و بهره ای از ترور یک دیپلمات عربستان در امریکا نداشته و به هیچ وجه منطقی معقول به نظر نمی رسد که ایران چنین ریسکی را برای یک هدف بی ارزش آن در خاک امریکا دنبال کرده باشد و این اعتقاد برخی از تحلیلگران در خود امریکا نیز به شمار می رود.

در هر صورت این خبر همچون بسیاری اقدامات قبلی امریکا و برخی کشورهای غربی کاملا جهت دار و غیر واقعی جلوه می کند کما اینکه در گذشته نیز دو فرد ایرانی در ایتالیا متهم به قاچاق سلاح و تجهیزات نظامی شدند اما بعد از مدتی این اتهامات آرام آرام رنگ باخت و در این خصوص نیز واضح و مبرهن است که با گذشت زمان ابعاد واقعی این سناریو مشخص خواهد شد که امریکایی ها با یک فضاسازی پیچیده و با بزرگنمایی یک طرح ساختگی سعی در پیش بردن اهداف گوناگونی را داشته اند که مثل یک تیر و دو نشان شاید در خصوص این خبرسازی معنای بیشتری یافته باشد.