کلمه ی روز

نظم ونثر ومتون ادبی وخبرهای جدید وهنری

کلمه ی روز

نظم ونثر ومتون ادبی وخبرهای جدید وهنری

تدابیر امنیتی ویژه الجزایر پس از سقوط قذافی

الجزایر از کشورهای همسایه لیبی است و مساحت بسیار زیاد مرز با این کشور دارد از همین رو اولا احتمال مهاجرت تعداد زیادی از شهروندان و آوارگان لیبی به الجزایر وجود دارد. همچنین ممکن است برخی نیروهای وابسته به رژیم لیبی پس از سقوط کامل رژیم قذافی از مرز عبور کرده و به الجزایر پناه ببرند.
منابع آگاه الجزایری فاش کردند دو روز پیش، بلافاصله پس از اعلام خبر تسلط انقلابیون لیبی بر طرابلس و سقوط رژیم «معمر قذافی» دیکتاتور لیبی، «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور الجزایر نشستی محرمانه با سران ارشد نظامی و امنیتی کشورش برگزار کرد.

به گزارش
صفحه عربی «تابناک»، در همین حال روزنامه «الخبر» چاپ الجزایر، پس از تأیید این خبر، به نقل از منابع آگاه افزود: تصمیم به برگزاری این نشست روز شنبه گذشته گرفته شده بود اما سه شنبه بعد از ظهر به محض وخیم شدن اوضاع لیبی و انتشار اخبار اولیه سقوط رژیم قذافی، این دیدار برگزار شد.

این روزنامه همچنین نوشت: در این دیدار تصمیم گرفته شد که یک کمیته عالی نظامی و امنیتی تشکیل شود تا علاوه بر اینکه اوضاع داخلی لیبی را با دقت رصد می کند، بر وضعیت درونی الجزایر مسلط شود و با جدیدترین و آخرین تحولات منطقه پیش برود. قرار است دستاوردهای این کمیته به طور مستقیم در اختیار رئیس جمهور الجزایر و «احمد قائد صالح» رئیس ستاد ارتش قرار گیرد.

این منابع آگاه الجزایر در ادامه افزودند: در نشست بوتفلیقه با سران نظامی و امنیتی کشورش، مسائل گوناگونی مورد بررسی قرار گرفت که از جمله پیش بینی احتمال وضعیت آینده لیبی پس از سقوط رژیم قذافی بود. آنان همچنین سناریوی گسترش دامنه انقلاب لیبی و کشیده شدن آن به الجزایر و راه های مقابله با آن را مورد بررسی قرار دادند.

ناگفته نماند الجزایر از کشورهای همسایه لیبی است و مساحت بسیار زیاد مرز با این کشور دارد از همین رو اولا احتمال مهاجرت تعداد زیادی از شهروندان و آوارگان لیبی به الجزایر وجود دارد. همچنین ممکن است برخی نیروهای وابسته به رژیم لیبی پس از سقوط کامل رژیم قذافی از مرز عبور کرده و به الجزایر پناه ببرند.

از دیگر تصمیمات گرفته شده در این نشست، بستن فوری همه ایستگاه ها و نقاط مرزی میان الجزایر با لیبی است و مقرر گردید تنها یک گذرگاه که «الدبداب» نام دارد باز بماند تا در صورت نیاز رفت و آمد از آن انجام گیرد. هدف از بستن نقاط مرزی، تسلط بیشتر نیروهای مرزی ارتش الجزایر بر مرز این کشور با لیبی اعلام شد.

در این نشست همچنین ارتش الجزایر به حالت آماده باش کامل در آمد تا علاوه بر مقابله با هرگونه خطر خارجی از سمت لیبی، بتواند با هرگونه اعتراض یا مشکل داخلی فورا برخورد کند.

 گفتنی است «بوتفلیقه» ریاست جمهوری خود را بر الجزایر مادام العمری کرده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد